Forestil dig, at du sidder dybt koncentreret i gang med en stor opgave eller et projekt foran din computer. Pludselig begynder skærmen at blinke uregelmæssigt i mærkelige farver og før du ved af det, siger computeren en sørgelig lyd og skærmen er sort. Først tænker du, at det nok skal gå, for du har jo gemt dit projekt, men da computeren ikke vil tænde, begynder det at dæmre for dig: alt dit arbejde er gået til spilde. Denne situation kan undgås meget simpelt ved at have styr på din backup.

En computer har ikke uendelig hukommelse

Nu til dags sidder flere og flere mennesker foran deres computer i mange timer i løbet af en helt almindelig arbejdsdag. Der er PowerPoints, der skal laves, mails der skal skrives og softwares der skal designes og udvikles. Computeren er altså for mange nærmest en naturlig forlængelse af deres krop og hjerne. Men ligesom ens hjerne pludselig kan svigte, når man skal huske sin svigermors fødselsdag, kan en computers hukommelse ligeledes have fejl og mangler.

Når man sidder der og taster, kan man hurtigt glemme, at computeren på trods af dens smarte design, ikke er ufejlbarlig og perfekt. Den kan gå i stykker, og den har også en begrænset mængde plads. Hvis man ingen backup har, begrænser man altså sig selv og sit arbejde.

Softwareudvikling og backup

Hvis man laver arbejde, som er særligt belastende for en computer, er det ekstra vigtigt at huske sin backup. Dette gælder for eksempel for softwareudviklere, da meget programmerings- og softwareteknologi kræver en masse plads. Derudover er det et kreativt job at udtænke softwareløsninger, hvilket vil gøre det ekstra ærgerligt, hvis ens kreative proces skulle gå i stå på grund af manglende kræfter eller manglende hukommelse på computeren.

Forskellige metoder til at sikkerhedskopiere

Der er flere gode måder at lave backup på, og den ene metode er ikke nødvendigvis bedre end den anden – det vigtigste er, at du sørger for at lave den. Nogle af de mest almindelige og nemme former for backup er cloudbackup og eksterne harddiske. Faktisk vil det være en fordel at bruge begge dele, hvis man vil være helt sikker. Cloudbackup kan være lidt abstrakt at forstå, idet det er en tjeneste man tilkøber og dermed ikke fysisk ekstra plads, som man kan se eller føle på; man siger typisk, at man gemmer filerne oppe ‘i skyen’.

En af de mest håndgribelige metoder at håndtere sin backup på er ved at købe en ekstern harddisk. På den måde køber man helt fysisk en masse ekstra plads og hukommelse til sin computer. En harddisk er en boks, som man kan forbinde til sin computer ved hjælp af et usb-stik og derefter flytte alle de filer, man ønsker, fra computeren over på den eksterne harddisk. Man kan altså lave sikkerhedskopier af alt sit arbejde og opbevare dem sikkert på harddisken. Harddisks kan fås i forskellige størrelser, og er meget brugervenlige og billige.

Gør det til en god vane

Det kan være nemt, at glemme at sikkerhedskopiere, hvis man sidder med en opgave og bare har lyst til at blive hurtigt færdig. Men man vil gøre sig selv en tjeneste, hvis man gør det til en god vane at altid lave backup af de filer, man sidder og arbejder på. På den måde kan man inkorporere det i sin rutine, så man aldrig tænker på, om man skal gøre det eller ej, men man altid automatisk gemmer sine filer både oppe i skyen og på en ekstern harddisk. Så undgår man uheldige situationer og spildt arbejde.